söndag 6 mars 2011

Frisk citronpaj

Frisk citronpaj


Deg: 3 dl mjöl
125 g smör
2 msk socker
3 msk vatten


Fyllning: 3 äggulor
2 dl socker
saft av 1 pressad citron
1 dl grädde
0,5 dl potatismjöl

Garnering: 3 äggvitor
5 msk socker

Frisk citronpaj


Gör pajdegen. Förgrädda den 10 minuter i 225 grader.
Vispa ägg och socker. Häll i citronsaften, grädden och det siktade potatismjölet. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 40 minuter i 175 grader.
Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sen sockret under vispning. Vispa lite till. Bred marängen över pajen och grädda i 8-10 minuter i 150 grader.
Servera med lite vispad grädde.

Lycka till!

3 kommentarer:

Piffa och Puffa sa...

Åh vad jag blev glad att jag hittade hit. Jag älskar verkligen bakverk så jag kommer att försöka mig på både ett och annat recept från dig.
Kramar Anette

Remsan sa...

Citronpaj är verkligen friskt och gott.

Millan sa...

Mmmm så gott det låter, måste komma ihåg att göra denna.