tisdag 3 maj 2011

Lite si o så

Inte så tätt mellan inläggen här nu. Det blir så när det är mycket att göra utomhus.

I helgen som gick hade vi lyxfrukost med nybakade, nattjästa bullar, frukt, jordgubbar, grönsaker, stekt bacon, äggröra, gott pålägg och hemgjord müsli. Underbar start på dagen!





Ingredienser till müslin

  • 1 l havregryn
  • 4 dl rågflingor
  • 2 dl solroskärnor
  • 1 dl vatten
  • 1 dl sirap eller flytande honung
  • 2 msk olja
  • 1 msk malen kanel
  • 1 dl russin
  • 1 dl linfrö
  • Detta tar jag i efter ett müslin varit i ugnen. 

Gör så här

1.Sätt ugnen på 180° C. Blanda havregryn, rågflingor och solroskärnor i en långpanna.
2.Blanda vatten, sirap, olja och kanel. Häll blandningen över flingorna och rör om.
3.Rosta flingorna mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Rör om några gånger under tiden.
4. Ha i russin och linfrö. 
Ha gärna på färsk frukt eller bär vid serveringen. 


3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Älskar sådana här frukostar, vi kallar dem för hotellfrulle :D. Äggröra med rökt lax är min absoluta favorit.

Kikade in här för att få middagstips ;).

Kram

Rosenvit sa...

Hur gör du nattjästa frallor, det skulle jag vilja prova.

Kram
Anna

MÅ Gott sa...

Vilken härlig frukost du frestar med! Jag sitter här och resten av familjen är inte vakna/hemma, men när det väl blir frukost blir det nog gröt som vanligt. Jag kanske kan piffa upp den med lite färsk frukt i alla fall. :)

Ha en skön lördag, Marina!