fredag 25 februari 2011

Tekakor med kli

Vet inte hur det ser ut när ni bakar men här är det inga designprylar eller matchiga redskap. Någon vidare ordning kan jag inte heller skryta med MEN gott brukar det bli i alla fall.


Tekakor med kli
20 st, 225 grader

2,5 dl vatten
0,5 dl flytande margarin
1 dl havrekli (eller vetekli)
2 dl rågflingor (eller havregryn)
2,5 dl mjölk
8-9 dl vetemjöl
2 tsk salt
50 g jäst
1,5 msk sirap
1 ägg

Blanda vatten, margarin, kli och flingor i en gryta. Koka upp till en gröt och blanda i mjölken. Ska kännas som 37 grader. Smula jästen och häll över grötblandningen. Tillsätt salt, sirap, ägg och mjöl. Arbeta till smidig deg och jäs i 30 minuter. Gör ca 20 bullar som plattas till. Grädda i 10 minuter.


Lycka till!


1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Ha, ha, vet inte hur jag tänkte först, men jag tänkte kli som i klåda. Kankse blir så när man är allergisk mot vissa saker? ;)

Nybakat är bäst och jag hoppas jag tar mig tid att fixa något gott till fikat imorgon.